10+ casestudier som beviser vår resultatdrevne tilnærming
Hva er Metadata?
Hva er Metadata?
Metadata er data om andre data. Det kan forklare hva det er, når det ble laget, og hvem som laget det. I datamaskinenes verden brukes metadata til å klassifisere og søke etter informasjon, og det brukes ofte til å forbedre SEO (Search Engine Optimization).
I de fleste tilfeller kan ikke mennesker eller verktøy analysere eller bruke et datasett godt hvis det ikke finnes god metadata. Metadata gjør det også lettere å søke etter og finne datasett selv når dataene ikke er offentlig tilgjengelige. Metadata er nyttig i prosessen med å gjøre data FAIR, dvs. Findable, Accessible, Interoperable og Reusable.
Ulike typer metadata
Det finnes forskjellige måter å gruppere metadata på for å legge til rette for forståelse og håndtering av data. Følgende er de vanligste klassifiseringene av metadata. Selv om denne listen ikke er fullstendig, er det et godt utgangspunkt når du vurderer hvilken metadata som bør inkluderes for et datasett:
- Deskriptiv metadata: Dette varierer fra enkelhetsnivåer, inkludert navn og tittel på forfatteren eller forskeren og tittelen på dokumentet.
- Administrativ metadata: Dette gjelder spørsmål som dato for opprettelse av slike data, endringshistorikk og hvilken type lisens som gjelder for dataene.
- Strukturell metadata: Dette betyr hvordan forskjellige filer er koblet sammen i datasettet, samt betydningen av visse variabler som brukes i datasettet.
- Teknisk metadata: Dette inneholder informasjon om formatering av data, programvare eller til og med maskinvaren som trengs for å bruke dataene.
- Det er også nyttig å tenke på metadata på forskjellige nivåer:
- Prosjektnivå metadata: Dette gir bakgrunnen for prosjektet når det gjelder innsamling av data, ansatte i prosjektet og finansieringsmekanismen. Dette nivået inneholder også en introduksjon til datasettet, nøkkelordene og lisensene.
- Datasett-nivå metadata: Det er enda mer spesifikt og relativt mer detaljert. Det kan inneholde egenskapene til filene i datasettet, som typer filer i datasettet, verktøy eller instrumenter brukt i datainnsamling og en beskrivelse av variablene og enhetene.
Denne tilnærmingen sikrer at både den generelle konteksten og de detaljerte spesifikasjonene til et datasett er godt dokumentert og lett å forstå.
Få en gratis vurdering og en tilhørende anbefaling på digital markedsføring!
Kontakt oss for å få en gratis vurdering og en tilhørende anbefaling på digital markedsføring fra vårt ekspertteam. La oss hjelpe deg med å vokse din virksomheten!
Hva er metatagger?
Metatagger er beskrivende informasjon assosiert med en bestemt webside som dekker hovedtemaene for nettsidens innhold. De er slike aspekter som sidetittel, beskrivelse og andre relevante nøkkelord. Disse taggene er satt inn i HTML-koden for nettsiden og spesifiserer dette innholdet til søkemotorene.
Metatagger gjør det lettere for søkemotorene å forstå hva den faktiske siden handler om, og dermed øker sannsynligheten for at siden vises når brukere søker etter emner som er relatert til innholdet på den aktuelle siden. Dette forbedrer sidens posisjon og fører til et høyere antall besøkende til nettstedet. Metatagger er en veldig viktig del av SEO-prosessen som vil bidra til å få riktig indeksering og rangering av nettstedet for bestemte nøkkelord.
Betydningen av metatagger for SEO
Metatagger er relevante for SEO siden de hjelper søkemotorer med å bestemme hva et nettsted handler om. Ved å bruke riktige og relevante metatagger for siden kan søkemotoren indeksere den bedre og velge hvilke nøkkelord som skal brukes eller hvilke nøkkelord som ikke hører til siden. Dette er nyttig da det kan øke nettstedets sjans for å vises i søkeresultatene for relaterte søk.
Metatagger gir en klar beskrivelse av hva som er inneholdt på nettstedet ditt, noe som gjør det lettere for søkemotorer å rangere nettstedet ditt.
Det er også spørsmålet om navnetips for bilder slik at de kan identifiseres enkelt av søkemotorer, og ved å bruke tittel, beskrivelse og opphavsrettsinformasjon for bilder. Dette gjør det lettere for søkemotorer å identifisere hva som er inne i disse bildene for å øke sannsynligheten for å vise bilder med det nøkkelordet.
Når du bruker bilder på noen av nettstedene dine, må du sørge for at du gir bildene meningsfulle filnavn og sørge for at du tagger filene med nødvendig informasjon slik at når folk søker etter bildene, vil de finne dem enkelt på nettstedet ditt.
Konklusjon
Metadata gir detaljer om andre data, og metatagger beskriver spesifikt hva en webside handler om. Ved å legge til relevante metatagger i nettstedets HTML-kode, kan du hjelpe søkemotorer med å forstå innholdet bedre, noe som kan forbedre sjansene for at siden din vises høyere i søkeresultatene.
Digital Driv bygger nettsider med sterk vekt på SEO, og hjelper innholdet ditt til å rangere så høyt som mulig på Google og andre søkemotorer. Hvis du trenger et nytt nettsted eller hjelp med innholdsproduksjon, kontakt oss bare!
Få en gratis vurdering og en tilhørende anbefaling på digital markedsføring!
Kontakt oss for å få en gratis vurdering og en tilhørende anbefaling på digital markedsføring fra vårt ekspertteam. La oss hjelpe deg med å vokse din virksomheten!