10+ casestudier som beviser vår resultatdrevne tilnærming
Hva er Google AdWords? En komplett guide
Introduksjon til Google AdWords
Hvis du er en bedrift som ønsker å øke rekkevidden på nettet og kvalitetstrafikken, er Google AdWords (nå Google Ads) et verktøy for deg.
Tenk deg å være øverst på siden på relaterte google-søk, eller nå ut til publikum som trenger tjenestene dine fra YouTube og over 65 % av forskjellige apper.
Høres fantastisk ut, ikke sant? Det blir bedre. Det er betal-per-klikk-annonsering (PPC) som betyr at Google ikke belaster deg med mindre noen klikker på annonsen du kjører.
Dette forhindrer ikke bare å kaste bort penger på feil publikum, men vitner også om hvor effektivt dette systemet egentlig er. For å utnytte disse fordelene og maksimere avkastningen på investeringen (ROI), er det obligatorisk å ha et godt grep om Google AdWords.
I denne artikkelen forklarer vi hva Google AdWords er, hvordan det fungerer, og hvilke tiltak du bør ta for å sikre at kampanjene dine er lønnsomme.
Hvordan fungerer Google AdWords?
Det er ikke så vanskelig å forstå hvordan Google AdWords fungerer, da det meste av oppgaven gjøres automatisk av den komplekse algoritmen til Google AdWords.
Som annonsør er jobben din å lage en god annonse og gi et passende bud på det spesifikke søkeordet du ønsker at annonsen skal vises på.
Etter det vil google automatisk bestemme hvilken annonse som skal vises hvor basert på flere faktorer som inkluderer; budbeløp og annonsekvalitetspoeng, klikkfrekvens (CTR), relevans og opplevelse av destinasjonssiden, og påvirke annonseplasseringen.
Det er tre typer annonsering: søkeannonsering som inkluderer annonser som vises på søkemotorresultatsider (SERP), displayannonsering som brukes visuelt på Googles partnernettsteder, og shoppingannonsering som øker synligheten i nettbutikken.
AdWords lar annonsører nå spesifikke målgrupper og nå spesifikke mål, inkludert å plassere reklamer på YouTube-videoklipp.
Nøkkelkomponenter i Google AdWords-annonsekampanjer
AdWords er ingenting uten søkeord. Valget av relevante søkeord som har søkevolum og hensikt, påvirker direkte suksessen til annonsekampanjer. Man bør ordne søkeord i målrettede annonsegrupper, og sikre at hver gruppe har fokusert annonsetekst som gir resonans hos potensielle kunder.
Annonsegrupper rulles opp til kampanjer der budsjett, nettverk og andre innstillinger er tilrettelagt. Kampanjer forbedrer kontrollen når de organiseres strategisk mens datadrevet optimalisering blir mulig som hjelper kampanjen til å oppnå optimale resultater.
Ulike typer annonsekampanjer
Flere typer kampanjer tilbys av Google Adwords . Søkenettverkskampanjer er effektive for å fange søketrafikk med høy intensjon gjennom tekstannonser plassert for å henvende seg til brukere ved behov. Når det gjelder merkevarebevissthetskampanjer, er kampanjer i Displaynettverket ganske effektive siden grafikk viser merkevarebilder på tvers av Google-partneres nettsteder.
I detaljhandel gir Shopping-kampanjer økte sjanser for kjøp fordi de viser produktene som markedsføres, inkludert bilder og priser. Remarketingkampanjer er svært viktige for å gjenopprette besøkende og endre dem til kunder. En god forståelse av disse alternativene gjør det mulig for deg å velge hvilken kampanje som passer best til dine forretningsmål.
Fordeler med å bruke Google AdWords
Google AdWords er ikke akkurat som alle andre reklameapplikasjoner. Husk at Google AdWords er ekstremt produktivt. Dette hjelper også nettstedannonser å nå potensielle kunder på best mulig tidspunkt, samtidig som det gir kvalifisert trafikk. I tillegg til det gjør målrettingsalternativene som alder og kjønn, samt folks boliger eller gadgets, det til den beste måten å konsentrere seg om målgruppen og oppnå best mulig effektivitet for annonseforbruk.
Det er også mulighet for å spore ytelsen i sanntid som selger mye på grunn av at du er i stand til å modifisere i forhold til ytelser med en gitt annonse. Du kan også spore og kontrollere kostnadene siden du kun betaler for klikkene som er gjort. Og dette er klikk som gjøres gjennom bruk av detaljerte analyserapporter om annonsen som hjelper strategiene å bli endret for å optimalisere annonsen og øke avkastningen.
Tips for å kjøre en effektiv AdWords-kampanje
I starten må du bruke google søkeordplanlegger sammen med andre verktøy for å utføre søkeord som samsvarer med tjenestene eller produktene dine. Relativt høye, målrettede og intensjonsfylte søkeord skiller seg ut og passer til organisasjonens overordnede mål. Du må skrive annonser som har slike søkeord og oppmuntre til handling som er ganske innlysende. Det er også viktig å avgrense landingssiden din og sørge for at du er i stand til å kombinere en slik side med annonsen din for å forbedre brukerinteraksjonen.
Annonsekampanjene vil kreve at du er forsiktig med å bruke for mye, følger ytelsen nøye og er i stand til å gjøre A/B-tester for å fastslå hvilke strategier som gir best avkastning. Andre beregninger som også kan påvirke kampanjebudskapet inkluderer CTR, konverteringsfrekvenser og CPC som et middel for å sikre jevn ytelsesoptimalisering.
Få en gratis vurdering og en tilhørende anbefaling på digital markedsføring!
Kontakt oss for å få en gratis vurdering og en tilhørende anbefaling på digital markedsføring fra vårt ekspertteam. La oss hjelpe deg med å vokse din virksomheten!
Vanlige feil å unngå.
Noen feil bør unngås når det gjelder bruk av Google AdWords, for eksempel målretting mot overdreven brede søkeord, da det bare vil kaste bort budsjettet ditt. Sørg for at det er en sammenheng mellom annonsene dine og destinasjonssidene fordi forskjellig innhold er irriterende for besøkende og reduserer kvalitetspoengene dine. En vanlig feil er også utelatelse av negative søkeord, og disse er nødvendige for å forhindre irrelevant trafikk. Gjør dette til en pågående prosess for å forhindre at kampanjene dine blir statiske og sløsing med annonsepengene dine.
Konklusjon
På grunn av sine store målrettingsmuligheter har Google AdWords vokst til å bli et av de mest populære verktøyene for annonsering. Når det er forstått hvordan det fungerer og den riktige prosedyren for bruk er overholdt, er kvalitetstrafikk kombinert med konverteringer garantert. Det er imidlertid nødvendig å utføre optimalisering med jevne mellomrom. Dette er fordi nettet ikke er et statisk miljø; det endrer seg alltid. Ikke vent på at disse endringene skal skje, foregrip dem i stedet, så vil AdWords-kampanjene dine lykkes i det lange løp.
Få en gratis vurdering og en tilhørende anbefaling på digital markedsføring!
Kontakt oss for å få en gratis vurdering og en tilhørende anbefaling på digital markedsføring fra vårt ekspertteam. La oss hjelpe deg med å vokse din virksomheten!