10+ casestudier som beviser vår resultatdrevne tilnærming
Introduksjon
Når du jobber med markedsføring, ta alltid sjansen på å identifisere effekten av markedsføringen du driver. Du kan til og med se dette nøyaktig med en liten tilpasning av ett begrep: ROAS. I denne artikkelen vil vi forklare ROAS, hvorfor det er et må-kunne-ord i markedsføring, og hvordan man beregner det.
ROAS
ROAS står for «avkastning på annonseutgifter». En KPI (Key Performance Indicator) i digital markedsføring viser generelt effektiviteten til en reklamekampanje. Det er en effektiv metode for å sjekke fortjenesten din fordi resultatene av å bruke penger på noe er tydelige.
Eksempel
Hvor mye avkastning får du på et produkt etter utgivelsen? Dine annonseringskroner med markedsførings-ROI (avkastning på investering) beregnes som markedsføringsinntektene delt på den totale annonseringskostnaden for markedsføringen. I lekmannstermer er ROAS = inntekter/annonsekostnader
ROAS er aldri det endelige svaret når det kommer til hvilke kanaler og annonser du bør investere tiden din i markedsføring, selv om vi kanskje kan vurdere hva som fungerer best for deg og din bedrift som et godt sted å starte. Se på tidligere markedsføring og sammenlign ROAS for å se hvor du får mer igjen for pengene.
Slik beregner du ROAS
ROAS = Inntekt av annonseutgifter / kostnad for annonseutgifter
Hvis du for eksempel kjører en annonsekampanje med et budsjett på 300 USD og tjener 600 USD, vil ROAS være 2:1. Dette betyr at du tjente 2 USD for hver krone brukt på annonser.
Hvorfor er ROAS viktig?
ROAS er avgjørende for at bedrifter skal reise over hele verden gjennom annonser og foreta kjøp. Det er gunstig på følgende måter.
Spor annonseresultater
Den viser deg hvordan annonsen din presterer. Hvor mye av publikum som nås gjennom annonsen vil bli registrert.
Veileder fremtidig strategi
ROAS-dataanalyse hjelper deg med å effektivt forberede følgende markedsføringsstrategi for å vite om kundenes behov ved å følge sporet og gi dem det nødvendige produktet på skjermen ved hjelp av ROAS.
Sammendrag
Med nøye ROAS-overvåking og meldingsinnstilling kan du få mer ut av annonseinvesteringen for bedre forretningsresultater. ROAS hjelper også med å optimalisere annonseforbruket ditt. Ved å spore ROAS kan du finne ut hvilke kampanjer som gir bedre resultater og prioritere budsjettet deretter.