10+ casestudier som beviser vår resultatdrevne tilnærming
Markedsføringsmiks
Markedsmiksen refererer til de kontrollerbare variablene et selskap bruker for å tilfredsstille sitt målmarked. Disse variablene er ofte gruppert i fire hovedkategorier, ofte referert til som de “4 P-ene i markedsføring”:
- Produkt: Dette refererer til varen eller tjenesten som tilbys. Dette inkluderer funksjoner, merkevarebygging, emballasje og kvalitet.
- Pris: Dette refererer til hva kundene betaler for produktet eller tjenesten. Det handler om prisstrategi, rabatter og betalingsbetingelser.
- Plass: Dette refererer til distribusjonskanalene som brukes for å levere produktet eller tjenesten til målmarkedet. Dette kan være gjennom fysiske butikker, nettbutikker og andre tredjeparts distribusjonskanaler.
- Promotering: Dette refererer til kommunikasjonsstrategien som vil bli brukt for å promotere produktene eller tjenestene. Det omfatter alle typer reklame, PR, salgsfremmende tiltak og digital markedsføring.
Mens markedsmiksen opprinnelig ble utviklet med bare de fire P-ene, har en utvidet liste med nye eller tilpassede kategorier blitt lagt til – de såkalte 7 P-ene.
- Personer: Tenk på de som direkte påvirker kundene dine, for eksempel ansatte eller kundeservicemedarbeidere.
- Prosess: Dette refererer til systemene eller prosessene som er involvert i leveringen av produktet eller tjenesten.
- Fysisk bevis (physical evidence): Dette omfatter de håndgripelige aspektene ved serviceopplevelsen, som for eksempel det fysiske miljøet eller hvordan ansatte fremstår.
Et annet mål for en vellykket og langvarig merkevare er markedsføringen bedrifter gjør gjennom forvaltning av markedsmiksen (enten det gjelder produkt eller tjeneste) for å nå sine mål innen merkevareidentitet, kunderekruttering og -bevaring.