Kundeverdi
Kundeverdi er verdien kunder legger på fordelene de får fra et produkt sammenlignet med offeret de gjør for å skaffe det. Det er ligningen mellom hva en kunde ofrer (penger, tid, innsats) og hva de får (kvalitet, kortsiktige fordeler, opplevelse). Enklere sagt, kundeverdi er fordelene en kunde mottar i forhold til hva de gir opp for å oppnå dem.
Hva Kundeverdi Burde Inkludere
- Fordeler: Dette er det gode en kunde får (verdien, det positive utfallet de får) fra et produkt eller en tjeneste. De kan inkludere:
- Funksjonelle fordeler: Produktets eller tjenestens evne til å oppfylle formålet det ble laget for.
- Emosjonelle fordeler: Følelser eller tilfredshet oppnådd ved å eie eller bruke et produkt.
- Sosiale: Produktet eller tjenesten forbedrer kundens sosiale status eller kunden, eller å ha det øker akseptansen.
- Kostnad: Hva kunden må gi opp for å få produktet eller tjenesten, inkludert:
- Økonomiske utgifter: Prisen betalt for produktet eller tjenesten
- Tidsforbruk: Total tid investert i forskning, kjøp og forbruk av produktet.
- Anstrengelseskostnad: Den fysiske eller mentale innsatsen du trenger for å bruke et produkt eller en tjeneste.
- Risiko: De opplevde risikoene, enten det er sjansen for produktfeil eller misnøye.
Oppfatning av Kundeverdi
- Prisverdi: Ethvert produkt er høyt hvis verdien overstiger prisen. Hvis en kunde får mer ut av produktet enn hva de betaler for, vil de oppfatte det som å ha høy verdi.
- Lav verdi: Hvis prisen, tiden eller innsatsen virker høyere enn fordelene, vil kunden anse produktet eller tjenesten som lavverdi.
Viktigheten av Kundeverdi
- Eliminerer Kundetilfredshet: Kunder som oppfatter høy verdi i kjøpet sitt vil være fornøyde.
- Påvirker Kjøpsbeslutninger: Kunder må vite hvordan verdien av andre produkter eller tjenester relaterer seg til det du tilbyr. Du kan differensiere deg selv med høyere verdi gjennom merkevaren din.
- Forbedrer Kundenes Lojalitet: Kunder som innstiller maksimal verdi er mer sannsynlig å komme tilbake for gjentatte kjøp og bringe merkevarelojalitet.
- Oppmuntrer til God Mund-til-Munne Markedsføring: Tilfredse kunder som innser at de har fått god verdi er mer sannsynlig å anbefale produktet eller tjenesten til andre.
Forbedre Kundeverdi: Hvordan Gjør Du Dette?
- Generering av noe nytt i produktkvalitet eller funksjon
- Tilby konkurransedyktig prising eller rabatt
- Forbedre kundeservice og -støtte.
- Vi leverer personlige opplevelser.
- Vi etablerer lojalitets- eller belønningsprogrammer.
Høy kundeverdi skaper høyere kundetilfredshet, lojalitet og langsiktig lønnsomhet for bedriften.