Konverteringsrate
Konverteringsrate er en markedsføringsmåling som brukes til å beregne prosentandelen av personer som besøker apper eller nettsteder som fullfører et ønsket målutfall. Dette kan være en annen handling for nettsteder, som å kjøpe, registrere seg for nyhetsbrevet, laste ned ressurser eller fylle ut kontaktskjemaet ditt.
Beregning av konverteringsrate
Konverteringsrate = (Antall konverteringer / Totalt antall besøkende) * 100
Hvis et nettsted har 100 besøkende og antallet kjøpere også er 10, vil konverteringsraten være slik: (antall kjøp/antall besøkende) * 100 = %
Så hvorfor er konverteringsrate en stor sak?
- Måler markedsføringseffektivitet: Det hjelper å måle markedsføringskampanjene som blir gjort.
- Analyserer konverteringsrate: Hvilke priser kan forbedres for å forbedre rekkevidden? Hvis nettstedet eller markedsføringsstrategiene trenger forbedring, sjekk hvor de burde ha blitt forbedret.
- Informere beslutningstaking: Dette hjelper til med å drive bedre datastyrte beslutninger for fremtidige markedsføringsaktiviteter.
Hvordan øke kvalitetskonverteringsrate
- Brukervennlig onboarding: For å beholde brukeren på adresserbare punkter, gjør det slik at han reiser gjennom færre trinn før han tar en handling.
- En klar og tydelig oppfordring til handling
- A/B-testing: Test forskjellige nettstedselementer for å se hvilke versjoner som fungerte bedre.
- Mange vil få tilgang til nettstedet ditt via en mobilenhet, så sørg for at du har optimalisert det tilsvarende.
- Tilpasset brukeropplevelse: Du kan tilpasse innholdet og tilbudene i henhold til hver enkelt person.
Konverteringsrateoptimalisering lar bedrifter forbedre sin online ytelse rundt en bestemt måling og oppnå mer av de samme markedsføringsmålene.