CPC (Cost per click)
Kostnad per klikk er en internettreklamemodell som lar annonsører betale et gebyr hver gang annonsen deres blir klikket på. Dette er en mye brukt metode i Google-annonser og til og med sosiale medier-annonsering, og det kan være en flott trakt!
Hvordan CPC fungerer
- Budgivning: Du spesifiserer det høyeste beløpet du vil betale for et enkelt nøkkelord eller annonseplassering.
- Aukksjon: For eksempel, når en bruker søker etter det nøkkelordet, skjer det en auksjon blant alle annonsørene som har budt på det.
- Annonseplassering: Vinneren er den høyeste budgiveren opp til mitt maksimale bud.
- Kostnad: Du betaler bare når en bruker klikker på annonsen din.
Faktorer som påvirker CPC
- Nøkkelordkonkurranse: Jo høyere søkevolum, jo høyere konkurranse-nøkkelord har generelt høyere CPC-er.
- Lavere kostnad per klikk kan bety en høyere annonsekvalitetsscore
- Toppscore i disse tre kombinerte områdene vil senke CPC-ene ettersom annonsen din er mer relevant.
- Landingssideopplevelse: En god landingside kan øke kvalitetspoengsummen din og senke CPC.
Hvorfor bruke CPC?
- Målrettet annonsering: Du kan målrette annonsene dine mot publikum som betyr mest basert på deres demografi, interesser eller atferd.
- TANGIBLE Resultater: Du kan overvåke hvordan annonsene dine fungerer og beregne avkastningen på investeringen.
- Fleksibelt budsjettering: Du kan sette daglige budsjetter og by som du ønsker.
Men husk, CPC er bare ett verktøy i verktøybeltet du bør alltid se på kampanjene dine og justere dem etter behov for å sikre effektiv bruk og en lønnsom avkastning på investeringen.