B2B Salg
B2B-salg (Business-to-Business) er “salg av produkter eller tjenester til en annen virksomhet. De fleste B2B-salg har større avtalestørrelser, lengre tid til å lukke avtaler (salgssykluser) og involverer flere beslutningstakere.”
Kritiske punkter ved B2B-salg
jegn B2B-salg, med solide relasjoner, ideelt sett med kritiske beslutningstakere, kan være skillet mellom to tilbud. Dette krever ofte tillit, empati og dype partnerskap.
Utvidede salgssykluser:
B2B-salg kan ta måneder å avslutte, med mange hoder som trenger å overbevise.
Løsningssalg:
B2B-selgere har vanligvis i oppgave å selge løsninger i stedet for bare produkter og tjenester.
Artikulere verdiforslaget:
En viktig faset er å tydelig fremheve verdiforslaget ditt og vise hvordan bruk av produktet eller tjenesten vil være til nytte for en kunde.
Forhandlingsevner:
Du er pålagt å lukke avtaler, inkludert å få den beste avtalen.
1:Kundesuksess: Sørg for at kundene bruker verktøyet og er glade for det; de blir hos deg lenger (fjern friksjonspunkter).
2: Tilfredshet: Sikre at hver kunde vil være vellykket eller i det minste fortsette en suksess.”
3: Problemer: Redusere potensielle churn-problemer.
Fordeler med B2B-salg
Større-mer verdifulle tilbud: Dette er generelt salg med høyere verdi, da B2B-avtaler kan være mye større, og størrelsen på disse vil ofte bety et økt inntektspotensial.
Høye gir: Å utvikle bærekraftige B2B-relasjoner tvinger til gjentatte forretningsoppgjør i det lange løp.
SKALERBARHET: Gode B2B-relasjoner, når de lykkes, kan skaleres massivt for å generere betydelig vekst.
Beskyttelse av intellektuell eiendom: B2B-salg kan bidra til å beskytte åndsverk og proprietær informasjon.
Konklusjon
B2B-salg er en strategisk prosess med gode B2B-selgere som er strategiske tenkere som lærer om målmarkedet og deretter spesialiserer seg på å utvikle relasjoner med dem. De må tilføre verdi. B2B-salg er et rike fullt av kompleksitet. Det kan imidlertid være enklere å tilpasse seg komplekse B2B-salg med disse få praksisene og løsningene som enhver bedrift må implementere i sine rutineoperasjoner hvis den ønsker bærekraftig vekst og langsiktig suksess!