10+ casestudier som beviser vår resultatdrevne tilnærming
Web Crawling
Har du noen gang lurt på hvordan søkemotorer som Google og Bing gir deg så nøyaktige resultater i forhold til søkeordene dine? Svaret ligger i webcrawling.
Google og Bing bruker spesielle programmer kalt robotsøkeroboter eller spidere for kontinuerlig å gjennomsøke forskjellige nettsteder på internett. De følger både eksterne og interne lenker, går gjennom alt tilgjengelig innhold på nettsidene, og lagrer informasjonen i sine store databaser. Denne prosessen kalles indeksering.
Når du søker etter noe på Google eller Bing, benytter disse søkemotorene informasjonen lagret i sine indekserte biblioteker for å vise deg de mest relevante resultatene. Søkemotorene oppdaterer kontinuerlig sine indekser ved å gjennomsøke nettstedene på nytt for å hente den nyeste informasjonen.
I tillegg til å lese og lagre innholdet på nettsidene, følger søkemotorene også gjennom alle interne lenker og eksterne tilbakekoblinger (backlinks) som finnes på en side. Dette gjør at de kan vurdere nettsidens autoritet og relevans, noe som er avgjørende for hvordan sidene rangere i søkeresultatene.
Gjør nettstedet ditt robotsøkevennlig
For å hjelpe søkemotorer med å indekse og rangere nettstedet ditt på søkeresultatsidene (SERP), må du tilrettelegge for crawlere. Crawling er prosessen der søkemotorroboter følger en vei på nettstedet ditt for å lese og lagre innholdet. Her er noen viktige tiltak du kan gjøre for å sikre at nettstedet ditt er robotsøkevennlig:
- Ha en god struktur på nettsiden og de interne eller eksterne lenkene
- Ha et riktig formatert og oppdatert nettstedskart tilgjengelig for robotsøkeprogrammer.
- Bruk en robot.txt-fil til å veilede søkerobotene om sidene du ikke vil skal indekseres
- Bruk Google Search Console til å sjekke indekseringen og fikse eventuelle problemer.