Segmentering
Segmentering deler et stort forbruker- eller bedriftsmarked inn i små segmenter hvis forbrukere matcher nye strategier. Det hjelper bedrifter med å designe markedsføringsstrategier og -produkter effektivt ved å utnytte behovene til forskjellige segmenter.
Forholdet mellom segmentering og målgruppe
Segmentering er en prosess som lar bedrifter finne ulike grupper mennesker i et større marked. Etter segmentering kan bedrifter kvantifisere segmentene ytterligere og velge ett eller flere å målrette mot (også kjent som et målmarked).
Målgruppe: Gruppen av forbrukere som en virksomhet fokuserer sin markedsføringsinnsats på.
Målgruppen identifiseres ved lønnsomhet, størrelse, vekstpotensial og andre faktorer som passer til selskapets tilbud. Målretting er virkelig det neste trinnet etter segmentering.
Ulike typer segmentering
Det er 4 grunnleggende typer markedssegmentering.
Demografisk segmentering
Denne typen segmentering deler dem basert på demografiske faktorer som alder, kjønn, inntekt, utdanning, yrke og familiestørrelse. For eksempel kan en organisasjon formulere separate markedsføringsstrategier for unge voksne og pensjonister basert på deres livsstil og kjøpsatferd.
Geografisk segmentering
Beliggenhetsfaktorer som region, land, bystørrelse, klima eller befolkningstetthet tas også i betraktning.
Eksempel: Et motemerke kan selge vinterklær til kunder i kalde områder og sommerklær til kunder i varme strøk.
Psykografisk segmentering
7° Psykografisk segmentering deler markedet inn i ulike segmenter basert på psykografiske trekk, livsstil, verdier, holdninger, interesser og personlighetsegenskaper.
For eksempel kan et selskap som retter seg mot miljøbevisste forbrukere lage produkter eller merkevarer som er i tråd med miljøvennlige verdier.
Atferdssegmentering
De trodde det var basert på forbrukeratferdsfaktorer som kjøpsfrekvens, merkelojalitet, bruksrate og fordeler.
For eksempel kan en strømmetjeneste lage to abonnementsplaner – en for lette brukere og en annen for tunge i henhold til deres forbruksmønster.
Viktigheten av segmentering
Fokusert markedsføring
Segmentering lar bedrifter fokusere på spesifikke kundegrupper i stedet for å prøve å markedsføre til et bredt publikum.
Produkttilpasning
Dette gjør det mulig for virksomheter å lage produkter og tjenester som dekker de individuelle behovene til hvert segment, og dermed øke kundetilfredsheten.
Maksimert ressursutnyttelse
Målretting mot spesifikke segmenter effektiviserer et selskaps markedsføringsinnsats (budsjett, tid og innsats).
Konkurransefordel
Det finnes nisjemarkeder, og hvis noen forstår nisjen, legger til et produkt for den, eller markedsfører noe passende, vil de trenge hjelp til å konkurrere med dem.
Slik gjør du markedssegmentering
Definer markedet: Bestem hele markedet som produktet eller tjenesten din adresserer.
Valg av segmenteringskriterier: Å dele markedet ved å bruke faktorer som demografisk, geografisk, psykografisk eller atferdsmessig.
Segmentevaluering og valg: Bestem hvor attraktivt hvert segment er basert på størrelse, vekstpotensial, konkurranse og samsvar med organisasjonsmålene dine.
Implementer målrettede strategier: Når den spesifikke gruppen(e) er valgt, bør målrettede markedsføringsstrategier være på plass for å hjelpe disse gruppene med deres behov og preferanser.
Sammendrag
Segmentering deler et mer betydelig marked i mindre, mer håndterbare deler basert på medlemmenes egenskaper, slik at selskapet bedre kan definere sine mål. Målmarkedet er ett eller flere segmenter av befolkningen som en bedrift har bestemt seg for å bruke som fokus for markedsføringstiltak. Segmenteringstyper inkluderer demografisk, geografisk, psykografisk og atferdsmessig segmentering. Denne teknikken gjør det mulig for organisasjonen å administrere ressurser effektivt, utvikle tilpassede produkter og løsninger og skille seg ut fra mengden.