Relasjonsmarkedsføring
Har du hørt om “Relasjonsmarkedsføring”? Bedrifter må drives på lang sikt for å nyte langsiktig profitt. Relasjonsmarkedsføring spiller en viktig rolle i denne prosessen.
Relasjonsmarkedsføring handler om langsiktig verdi og kvaliteten på kundeforhold. Det handler ikke bare om tradisjonell transaksjonsmarkedsføring, men heller en som fokuserer sterkt på kundetilfredshet og -bevaring. Det er som tillit bygger et varig forhold. I stedet for å diskutere salg, fokuserer jeg på kundenes behov gjennom kontinuerlig kommunikasjon.
Målene med relasjonsmarkedsføring
- Kultivere kundelojalitet: Forholdet til kunden er den primære kilden til salg. Det innebærer å utvikle relasjoner som oppmuntrer til kundelojalitet og gjentatte kjøp. Det innebærer også å få dem til å innse at kundetilfredshet er viktig for merkevaren.
- Kundetilfredshet: Hemmeligheten bak å øke kundetilfredshet er å tilby fantastiske opplevelser, kjenne deres behov og oppfylle dem i henhold til dem.
- Kundenes tilbakeholdelse: En kunst å drive forretning er å beholde kunder. Å beholde og beholde kunder gjør indirekte salg samtidig som de holdes fornøyde.
- Kundeadvokasi: En fornøyd kunde forteller de andre fire om produktdetaljene og får en kampanje ved å få fornøyde kunder samtidig som de direkte promoterer merkevaren.
- Kundens livstidsverdi: Du må bruke en langsiktig teknikk samtidig som du maksimerer livstidsverdien til hvert kundeforhold.
Essensen av relasjonsmarkedsføring
- Sterkere kundelojalitet er mer tilbøyelig til å velge merket som sitt foretrukne valg, og senker anskaffelseskostnadene, som er langt billigere å beholde eksisterende kunder.
- Lære noen teknikker for å få langsiktige kunder samtidig som de holdes følelsesmessig knyttet til merket, er en viktig eiendel for virksomheten.