Internlenking
Intern lenking er prosessen med å hyperlenke fra én side på et nettsted til en annen side på samme nettsted. Disse lenkene guider ikke bare brukere gjennom nettstedet, men hjelper også søkemotorer å forstå strukturen slik at de forstår hvilket innhold som er viktigere enn andre.
Fordeler med intern lenking
- Forbedrer nettstednavigasjon: Interne lenker hjelper til med å lede besøkende til relatert innhold innenfor nettstedet, og forbedrer brukeropplevelsen ved å la dem finne lenkbart innhold eller viktige sider enkelt.
- Spre lenkeequity (SEO): Interne lenker hjelper søkemotorer å finne og indeksere andre sider på nettstedet ditt. Ved å linke til annet verdifullt innhold kan du overføre noe SEO-verdi, ofte kalt “lenkesaft”, til disse sidene, og hjelpe dem med å rangere bedre i søkemotorer.
- Informasjonsarkitektur: Interne lenker definerer strukturen på nettstedet ditt – hvordan sidene er koblet til hverandre og hvor de viktigste eller nært beslektede sidene er plassert, i henhold til søkemotorer.
- Øker sidevisninger og engasjement: Ved å bruke hyperlenker til uklare artikler eller andre sentrale elementer kan du oppmuntre besøkende til å bli litt lenger, oppmuntre dem til å lese de neste artiklene og slå tilbakemeldinger.
Eksempler på intern lenking
- Navigasjonmenyer er lenker som tar deg til andre områder eller sider på et nettsted, for eksempel Hjem, Om oss, Kontakt, osv.
- Kontekstuelle lenker: Lenker plassert inne i innholdsbrødteksten som fører til relaterte artikler, produktsider eller andre deler av nettstedet.
- Andre lenker i bunnteksten lar brukere navigere på nettstedet.
HTML-eksempel på en intern lenke:
HTML
<a href=”/about-us”>Les mer om oss</a>
Use code with caution
I følgende eksempel navigerer lenken brukere til samme nettsted til siden “Om oss”. Interne lenker er avgjørende for SEO for å gjøre det enkelt for brukere å bli på nettstedet ditt.