Business Model Canvas
Business Model Canvas er en strategisk styringsmal for å lage eller dokumentere forretningsmodeller. Det er et grafisk diagram med elementer som peker på modellens verdiforslag, infrastrukturaspekt (som hvem vi selger til), kundesegment og økonomiske konfigurasjon. Business Model Canvas gir et komplett bilde av virksomheten din slik at du kan tilpasse deg strategisk for å lykkes i det lange løp.
En enkel forretningsmodell lerret
For Business Model Canvas består den av ni byggeklosser som må fylles ut som følger:
Kundesegmenter: Et selskap eller en organisasjon oppretter forskjellige grupper av mennesker og enheter den har til hensikt å nå, betjene eller distribuere produktene sine.
Verdiforslag: Beskriv pakken med produkter og tjenester som skaper verdi for et spesifikt kundesegment.
Kanaler: Vis hvilke kanaler en bedrift bruker for å nå kundesegmentene og levere tryggere verdier for å bygge gode relasjoner.
Kunderelasjoner: Relasjonene et selskap etablerer med spesifikke kundesegmenter.
Inntektsstrømmer: Pengene et selskap genererer fra hvert kundesegment.
Ressurser: Ressursene som trengs for å levere kanalene, kostnadsstrukturene og verdiforslagene.
Kritiske aktiviteter: Hvilke aktiviteter må gjøres for å levere verdiforslaget ditt?
Avgjørende partnerskap: Arbeidsbiene i din nye forretningsmodell.
Kostnadsstruktur: De totale kostnadene som påløper for å drive en forretningsmodell.
Konklusjon
Business Model Canvas er sannsynligvis det mest omfattende verktøyet for å forstå hver (og enhver) forretningsmodell. Den er unikt designet for å hjelpe gründere og bedrifter med å visualisere og analysere et selskaps komponenter på en organisert måte, slik at de til slutt kan identifisere muligheter og redusere risikoer samtidig som det gir mulighet for informert beslutningstaking.